Cu mult inaintea aparitiei modei ceasurilor kitschos supradimensionate, au fost la moda ceasurile mici spre foarte mici. Motivul e usor de inteles si e reprezentat de dificultatea de a realiza mecanisme de dimensiuni mici care sa intruneasca precizia mecanismelor de buzunar.
Deci: mai mici...mai greu de realizat....mai scumpe...mai dorite.
Astfel inca de la sfarsitul WW1 s-a incetatenit diametrul de 30 +/-mm, dimensiuni care s-au ragasit la ceasurile barbatesti pana in anii `70.
Cateva ceasuri:
Cronometru Zenith: mecanism cu spiral Breguet si microregulator, carcasa inox, diametru 28 mm, an de fabricatie (dupa seria mecanismului) 1917
ceas de navigatie aeriana: carcasa inox, luneta interioara gradata, mecanism cu antisoc patentat, produs la inceputul anilor `30, diametru 28 mm
ceas german civil ante WW2: carcasa impermeabila, mecanism cu incabloc, diametru 30 mm
ceas civil cu design la moda in perioada premergatoare WW2: mecanism in house fara antisoc, dimensiuni: 38/23 mm
ceas de serviciu al Kriegsmarine: mecanism fara antisoc, carcasa cromata, 30 mm diametru
ceas de serviciu Kriegsmarine: mecanism cu antisoc, carcasa impermeabila din inox, diametru 30mm
ceasuri de serviciu Page: fara antisoc, diametru 30 mm
diverse ceasuri militare germane: cu/fara antisoc carcase impermeabile mecanisme Durowe, diametru 29 mm:
ceas ptr pilotii militari americani in WW2: calibru Bulova cu hacking seconds, secundar central si carcasa impermeabila, diametru 30 mm
ceasuri de serviciu militare SUA Bulova: carcasa impermeabila diametru 30 mm:
ceas de navigatie aeriana Longines Weems, primul model: carcasa inox, secundar central diametru 28 mm
Zodiac civil din anii `50, 30 mm diametru:
Favre Leuba civil de la inceputul anilor `70, diametru 30 mm