Felicitari pentru topic si pentru ceas. Chiar daca tocmai am iesit din sarbatoarea Pastelui, nu ma asteptam sa fie un topic gen "wistleblower" si sa dea poporul navala in Devil Diver ca in... Biserica.
La fel cum nu ma asteptam sa vad un Sea Hunter la noi.
Dar Caravelle este exact genul de marca cu care vrei sa incepi o colectie vintage. Iti ofera suficienta diversitate si calitate cat sa contrabalanseze lipsa unui buget croit pe tendintele din social media. Cu alte cuvinte, Caravelle te poate scapa de depresie zilele astea. Un fel "micro-brand" din anii 70', cu reteaua de distributie Bulova in spate.
Ori un alt fel de a spune: "Daca Bulova e o palarie prea mare, incercati Caravelle". Si am incercat si eu cateva...
Probabil ca sunt mai bine de 10 ani de cand l-am gasit pe primul (o vacanta, un talcioc). Tin sa mentinonez din capul locului ca nu am nicio pasiune pentru Bulova dar imi plac teribil cross reference-urile in lumea ceasurilor (poate o sa explic mai pe larg, intr-o zi). In acest caz, Bulova-Citizen-Caravelle + producatorii externi. Iar pentru mine, esentiala a fost legatura cu Citizen, de care nu m-as putea satura.
Aici, o poza de grup ce include un Beuchat (anii 90) cu un Miyota din familia 8200, aceeasi familie pe care o gasim, ceva mai devreme, si in Citizen 52-0110, de exemplu, si un Arhimede ce are trasaturi comune cu Caravelele - chiar si cele trapezoide auto, insa nu si cu Citizen.
Daca in anii trecuti, am maii adunat caravele (inclusiv ebose, piese, accesorii, etc.), in afara de cele doua divere auto (cu bezel si fara), spre rusinea mea, nu cred ca am luat la puratare vreunul.
Iar in ultimii 3-4 ani, nu m-am mai ingrijit de ele, motiv pentru care cele mai multe sunt in continuare in stare de conservare.
Insa am cateva constatari ce probabil nu o sa le gasesti in alta parte..
1. Primele carcase au fost executate in Elvetia. Tot acolo a luat nastere si conceptul. Nu am deslusit producatorul insa am convingerea ca e aceeasi fabrica ce a executat carcasele pentru Calypsomatic.
Cadranele de prima generatie sunt marcate Waterproof insa exista si variante de tranzitie, Water Resistant (cadrane la a 2a generatie, deci) in carcase Swiss.
2. Urmatoarea generatie de carcase a fost executata in Japonia. De fapt, cred ca intreg procesul de productie si asamblare s-a petrecut in fabricile Citizen.
3. Cadranele au fost executate doar in Japonia, cel mai probabil de Citizen. Felul in care acestea imbatranesc (vopseaua incepe sa se exfolieze pe margine, sina de minute incepe sa se stearga, etc.) sunt specifice cadranelor Citizen (anii 60-80).
4. Ultima generatie de carcase a fost produsa in Taiwan. Un fel de sacrilegiu inca din timpurile productiei dar nu o sa dezvolt aici.
In imagine, milenisimul 1974, primit probabil la controlul calitatii, pe o carcasa fabricata in Taiwan.
5. Calcaiul lui Ahile al acestui model este chiar coroana. Una dintre piesele ce lipseste frecvent la ceasurile ramase in circulatie (si mie mi-ar prinde bine vreo 2-3). Au facut rabat la calitate pentru ca au ales varianta simpla de coroana, cu garnitura, si nu cea infiletata.
Aici un Technos ce foloseste aceeasi carcasa (cu alte marcaje, evident) si cu o coroana cu valva de heliu:
https://forums.watchuseek.com/f29/wts-technos-skin-diver-felsa-manual-wind-4694045.html