Ceasornicar.ro

Totul despre ceasuri !
Acum este 19 Apr 2024, 07:56

Ora este UTC + 2 [ DST ]




Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 14 mesaje ] 
Autor Mesaj
MesajScris: 02 Apr 2008, 22:28 
Neconectat

Membru din: 08 Dec 2011, 11:17
Mesaje: 1712
Deschid acest topic aici, in sectiunea de militare, caci "umbland" dupa ceasuri militare am gasit istoriile ce urmeaza.
In cautarile mele prin arhiva IAR a avut placuta surpriza unor mici "descoperiri". In 2-3 episoade am sa incerc sa le prezint!

Pentru aceasta seara incep 1-a mica istorie privind incercarea de colaborare dintre IAR (Industria Aeronautica Romana) Brasov si viitoarea companie Tag Heuer, in 1943 - ED. HEUER & Co.!
* * *
In cautare de furnizori la 20.iulie.1943 IAR face catre Ed. Heuer & Co. o cerere de oferta pentru cronometre si cronografe.
Nu este probabil foarte clara si Heuer trimite IAR impreuna cu adresa (12.august.1943) de mai jos catalogul lor din 1943:
* * *
Ed. Heuer & Co, catre: Industria Aeronautica Romana – Brasov
Biel, 12.august.1943

Ref. A. 6206 * 20.iul.1943
Ref. Cronometre si cronografe

Va multumim pentru cererea Dvs. de oferta si alaturat va transmitem catalogul nostru complet de cronografe si cronometre.
Dupa cum va puteti convinge singuri, putem realiza o gama larga de cronografe si cronometre.
Deoarece solicitarea Dvs. nu este foarte precisa, va rugam sa ne informati de care referinta sunteti interesati si care este cantitatea solicitata.
Dupa primirea acestor informatii va vom putea furniza o oferta detailata.
Probabil stiti ca de putin timp a fost incheiat un tratat comercial romano-elvetian.
Din punct de vedere legal aceasta inseamna ca puteti solicita de la autoritatile Dvs. “DOVADA” precum si autorizatia de import, situatie in care nimic nu va sta in calea unei livrari din Elvetia.
In asteptarea raspunsului Dvs. …

Anexat: 1 catalog

- - - - - - - - - -
Imagine
* * *
Mult mai exact, la 8.septembrie.1943, IAR face o noua cerere de oferta la care primeste un raspuns imediat (20.septembrie.1943) dupa cum puteti vedea in continuare:
* * *
Ed. Heuer & Co, catre: Industria Aeronautica Romana – Brasov
Biel, 20.septembrie.1943

Ref. C.P.1 F.C. No. A. 09999*-8.9.1943
Ref. CRONOGRAFE SI CRONOMETRE

Pentru a raspunde cat mai repede la cererea Dvs. va oferim dupa cum urmeaza:

Ref. 348 : cronograf de mana cu 14 lig., mecanism cu regulator, 17 rubine, spirala Brequet, antimagnetic, carcasa nichel cromata, bezel rotator, cadran negru radium, curea piele, fara etui, la 87,- Fr. elvetieni
Ref. 346: ca mai sus, cu 12 lig., carcasa inoxidabila etansa, cadran cu Radium, curea piele, fara etui, la 135,- Fr. elevetieni
Ref. 2406: cronograf de mana cu 13 lig., mecanism cu regulator, 17 rubine, spirala Brequet, 1/5 sec., cronometru 30 min., carcasa otel inox, etansa, cadran cu radium, curea piele, fara etui, la 135,- Fr. elvetieni
Ref. 601: MIKROGRAF 22 lig., cronometru 1/100 sec., aratator simplu, mecanism cu regulator,17 rubine, antimagnetic, carcasa nichel lustruita, la 262,50 Fr. elvetieni
Ref. 604: MIKROSPLIT 22 lig., cronometru 1/100 sec., aratator dublu, mecanism cu regulator, 17 rubine, antimagnetic, carcasa nichel lustruita, la 347.50 Fr. Elvetieni
Ref. 606: SEMIKROSPLIT 22 lig., cronometru pentru 1/50 sec., arataor dublu, mecansim cu regulator, 7 rubine, antimagnetic, carcasa nichel lustruita, la 144,- Fr. Elvetieni
HERVUE – CEAS PT. AVION, ca in fotografie, la 169,50 Fr. Elvetieni

Preturile sunt in Franci Elvetieni, transportul, ambalajul si vamuirea sunt in sarcina Dvs.
Speram ce ne veti trimite comanda Dvs. ferma. La comanda va rugam sa ne transmiteti:
1. autorizatie de import;
2. certificatul “DOVADA” de la autoritatile romane
De indata ce vom fi in posesia celor 2 documente com putea trece la desfasurarea livrarii.

Anexat: 1 fotografie

- - - - - - - - - -
Imagine
* * *
Intentionata colaborare cu Ed. Heuer & Co. se incheie insa dupa aceasta oferta, odata cu notita, undeva in 10.noiembrie.1943, de pe verso-ul ofertei:
" ...s-a comandat la Minerva si Breitling" (!):
- - - - - - - - - -
Imagine

Curios la ce se gandeau cei de la IAR am scris celor de la Muzeul TAG Heuer si sper ca intr-un nou episod, dupa BaselWorld 2008, sa va prezint ceasurile specificate in oferta.
Cel mai faimos dintre ele - MICROGRAF este prezentat in cateva cuvinte atat pe site-ul Tag Heuer dar si in catalogul 2006-2007:
- - - - - - - - - -
Imagine

NOTA: utilizarea fotografiilor, scanarilor si informatiilor din prezentul material se poate face doar cu acordul explicit <montana>.
= = = = = = = = = = = = = =
[up-date / 28.aprilie.2008]
Am primit de la Departamentul Brand Heritage de la TAG Heuer scanuri ale catalogului Ed. Heuer - 1942 in care sunt prezentate toate produsele ofertate mai sus.
Cu observatia ca din mesajul IAR reiese ca nici unul nu a fost comandat ramane pentru cei interesati doar precizarea a ceea ce cauta IAR in acele vremuri.
Descrierile si modul de prezentare nu mai au nevoie de nici o completare!
* * *
Cu multumiri speciale pentru - Mathilde TOURNOIS / TAG Heuer / Brand Heritage
* * *
Imagine Imagine
Imagine Imagine
Imagine Imagine


Ultima oară modificat de Anonymous pe 28 Apr 2008, 22:50, modificat de 4 ori în total.

Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 02 Apr 2008, 22:37 
Neconectat

Membru din: 09 Oct 2007, 17:10
Mesaje: 326
Localitate: Galati
Super montana, desi acum apare o alta intrebare...:)
Ce anume s-a comandat de la Minerva si Breitling? Si, mai ales, unde sunt? :)


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 03 Apr 2008, 10:18 
Neconectat

Membru din: 08 Dec 2011, 11:17
Mesaje: 4458
Localitate: Balanesti,capital
Chiar senzational.
Oare ce au comandat de la Minerva????
Minerva in epoca avea un nume .
Breitling nu prea si probabil a fost ales din ratiuni de pret.
Felicitari pentru noul subiect si multumim mult pentru tot.


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 05 Apr 2008, 13:30 
Neconectat

Membru din: 08 Dec 2011, 11:17
Mesaje: 1712
Multumesc pentru aprecieri!
Vor mai fi si alte istorii, pe masura ce le documentez, insa recunosc ca prima dintre ele este cea mai spectaculoasa.
* * *
Si eu sunt curios si sper sa gasesc vreodata daca s-a comandat ceva la Minerva sau Breitling. N-am insa, pana acum, nici cea mai mica informatie si insist pe filiera Ed. Heuer!
Ce este important este ca sunt aproape de a avea o situatie de ansamblu asupra tipurilor de ceasuri ce se gaseau pe bordurile avioanelor produse la IAR Brasov.
Sper sa fie toate pe forum pana de Paste!


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 05 Apr 2008, 14:16 
Neconectat
Avatar utilizator

Membru din: 23 Oct 2007, 16:58
Mesaje: 525
Localitate: Bucuresti
Montana esti de o organizare si de o perseverenta iesite din comun! Respect.
In legatura cu Minerva s-ar putea sa se fi realizat ceva import, la IAR sau in alta parte: am vazut doua cronografe de buzunar Minerva cu cadran negru si carcasa metalica, tip militar, dar asta se intampla acum cca 2 ani si unul care era de vanzare pe la 5 milioane, inca imi bantuie regretele, alaturi de acel Tavannes Cronograf de aviatie si de Eberhardul 8 day al lui Edi!
Cred ca este destul de putin probabil sa vad eu doua cronografe Minerva, destul de rare, daca nu ar fi fost aduse organizat candva in Romania.
Din pacate nu mai tin minte detalii!


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 10 Apr 2008, 23:46 
Neconectat

Membru din: 08 Dec 2011, 11:17
Mesaje: 1712
Pana va sosi un eventual (...si foarte dorit) raspuns de la TAG Heuer am sa incerc in aceasta seara o noua "mica istorie" cu un ceas venit la IAR Brasov.
* * *
LONGINES a fost in mod categoric cel mai important furnizor pentru ceasurile de bord la avioanele produse la Industria Aeronautica Romana - Brasov.
Pana pe la 1943 diverse LONGINES "type [xxxx]" au fost achizitionate iar cele peste 400 serii mecanisme identificate pana acum sunt doar o parte.
La IAR insa au fost comandate si alte ceasuri LONGINES si unul dintre ele este cel trimis cu un mic colet postal (150 grame) la inceputul anului 1941.
Este vorba de un ceas de buzunar cum este cel descris in factura prezentata in continuare: "18.72 Montre lepine acier inox, chronog. 3207 c/102 J.A.R. 9.10.40 1/5eme de sec." :
- - - - - - - - - -
Imagine
- - - - - - - - - -
Ceasul cu pricina a fost receptionat in 26.martie.1941 si avand in vedere data facturii (28.decembrie.1940) si probabila expeditie la inceput de ianuarie.1941 cred ca este printre primele (chiar foarte in fata) cronografe de buzunar cal. 18.72 produse, atat timp cat toate evidentele Longines dau ca an de inceput de fabricatie pentru acest calibru in varianta cronograf - 1941!
Muzeul LONGINES (acelasi foarte amabil Raymond KREBS) a identificat ceasul in registrele muzeului:
"Watch with serial number 5’917’706 has been invoiced to Messrs. Weissblüth on 28th December 1940. It has a movement calibre 18.72"
* * *
Bineinteles ca am cautat sa vad despre ce fel de ceas (scump la 210,- FrS fara de 130,- FrS cat era unul de avion) este vorba si iata mai jos cateva informatii:
- mecanismul in prezentarea CHRONOS / Logines (1997):
Imagine
sursa: CHRONOS / Longines (1997)

- doua fotografii cadran/mecanism pentru un model din 1941:
Imagine
Imagine
sursa: CHRONOS / Longines (1997)

- prezentarea aici de catre House of Longines a unei versiuni din 1944 care este varianta "comuna" a acestui model dealtfel rar in zilele noastre !
* * *


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 23 Apr 2008, 22:27 
Neconectat

Membru din: 08 Dec 2011, 11:17
Mesaje: 1712
Merg mai departe cu noua ...istorioara!
Suntem undeva intre 1945-1947 cand de la productia lui IAR-80 sau Bf-109G s-a trecut la IAR-22, celebrul prim tractor produs in Romania:
Dupa anii "frumosi" in care IAR comanda la Longines, Minerva sau Breitling si coresponda cu Heuer, dupa anii grei de razboi, dupa dislocarea fabricii in mai multe locatii (Colibasi, Campulung, Satulung/Sacele, Caransebes, Ucea), de teama bombardamentelor americane (de care nici n-au scapat in 1944) sub ocupatie sovietica (incepand cu septembrie 1944) lucrurile s-au schimbat major.
- - - - - - - - -
Imagine
foto credit: Ioan DUMITRASCU - "Avioane produse la IAR Bra?ov (1925-1945)", ianuarie 2006, www.aviatori.ro
* * *
IAR-22
Imagine
sursa: http://ro.wikipedia.org | pagina Scanteia 1946

Astfel de la comenzi importante de ceasuri s-a trecut la achizitia de ceasuri sau cronometre vechi de la persoane private de prin Brasov.
Doua exemple pentru cronometre Hanhart si Junghans in scanurile ce urmeaza:
- - - - - - - - - -
Imagine
Imagine
Imagine
* * *
Imagine
Imagine
- - - - - - - - - -
Alte vremuri!!
* * *
NOTA: utilizarea fotografiilor, scanarilor si informatiilor din prezentul material se poate face doar cu acordul explicit <montana>.


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 23 Apr 2008, 22:44 
Neconectat

Membru din: 08 Dec 2011, 11:17
Mesaje: 4458
Localitate: Balanesti,capital
Uluitoare documente
Ce model Hanhart are 3 pietre?
Foarte interesant modul de achizitie.
Aceste ceasuri au fost montate la bordul avioanelor.
Productia de IAR 80/81 incetase singurii care mai aveau o cvasiproductie au fost cei de la ARMV Bucuresti care transformau monopostul in bipost de scoala.
Facea si IAR acest lucru ori ceasurile au fost folosite pentru inlocuirea celor defecte(Longines /Junghans la avioanele IAR 80/81,Savoia JRS 79 si cele cateva Me 109 si JU 88 ramase in stare de functionare)
Este din ce in ce mai interesant.
Montana sa nu renunti la cercetari ,esti norocos ca traiesti in Brasov.


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 23 Apr 2008, 23:28 
Neconectat

Membru din: 08 Dec 2011, 11:17
Mesaje: 1712
Lucian,
nu cred ca mai este vorba de ceasuri de avion! Probabil ceva cronometre poate fara nici o legatura directa cu productia de avioane! IAR-80/81 se oprise in 1945 (am ceva documente), se continua haotic cu Bf-109G si Savoia S-79 mai degraba la transformare in avion de transport si bineinteles reparatii!

Din cautarile mele de "amator" de istorie, apropo de productia de avioane de la IAR cred ca totul s-a oprit undeva in prima jumatate a anului 1946. Asadar in 1946-1947 nu mai se punea problema major ce ceasuri sa mai puna pe avioane. Denes Bernard se ocupa in mod special de perioada in care productia de avioane la IAR Brasov a fost oprita! Cerceteaza mult mai multe arhive si probabil ca va prezenta cate ceva cand cautarile sale vor fi "finalizate"! Am fost in corespondenta in toata aceasta perioada si i-am trimis ceva documente din Arhivele Brasov, arhive in care de-altfel a fost si le-a parcurs in masura in care acest lucru este posibil in cateva zile.
Pun spre exemplificare un document care ilustreaza excelent cum s-a "planificat" incetarea productiei de avioane si s-a trecut la camioane si tractoare. Sunt multe astfel de documente dar datorita perioadei confuze (1945-1947) nu sunt intotdeauna clare si lipsesc inca multe date:
- - - - - - - - - -
Imagine
* * *
Sper sa am puterea si resursele sa merg mai departe cu cautarile mele.
Am facut demersuri pentru a vede daca mai exista ceva documente la IAR Ghimbav si la Tractorul Brasov.
Nu ma astept sa mai gasesc ceva!

Altfel, am 1000 de motive sa ma bucur ca stau la Brasov.
Sper sa nu te dezamagesc insa chestia cu cautarile mele (prezentate) nu e in fata.
Multumesc mult insa pentru suport si cuvintele frumoase.
Conteaza!


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 24 Apr 2008, 01:29 
Neconectat

Membru din: 08 Dec 2011, 11:17
Mesaje: 1712
Ultima istorie ce o pun aici este probabil cea la care m-am documentat cel mai mult! La final stiu ca o sa ma intrebati ce legatura are cu ceasurile!
N-are, aveti dreptate! Inceputul ar fi parut ca are!
* * *
Discutand despre IAR mi-a fost relatata o poveste de genul celor discutate aici!
Povestea spunea ca directorul general al IAR din 1944, Mircea Grossu-Viziru a luat decizia sa se refugieze din Romania asistand la impuscarea unui pilot al IAR la refuzul acestuia de a da ceasul de la mana unui soldat sovietic. M-am intrebat despre ce pilot e vorba si bineinteles ca m-am gandit si la Minerva sau Breitling!
Cautarie mele ulterioare dovedesc 100% ca povestea nu e adevarata.
Mi-a placut insa sa documentez acest lucru (adevarat sau fals) ceva in genul MithBuster dar ...de pe History nu de pe Discovery!
Toate documentele prezentate sunt premiere si povestea "plecarii" lui Grossu-Viziru n-am gasit-o nicaieri clar prezentata.
Ca in orice demers jurnalistic am cautat 3 "surse":
* * *
sursa 1: extras dintr-un interviu al sotiei lui Grossu-Viziru aparut intr-o publicatie, mult prea provinciala, a Muzeului Brailei (Analele Brailei, an II, nr.2, 1996 pag. 391-402) de unde insa cu maxima amabilitate am primit un scan al interviului realizat de prof. Toader Buculei ("Mircea Grossu-Viziru, inventator de notorietate internationala"):
- - - - - - - - - -
Imagine
Imagine
* * *
sursa 2: cum a relatat presa locala dar deja reformata de ocupatia sovietica (trupele sovietice au intrat in Brasov in 7.septembrie.1944 si avionul cu Grossu-Viziru a decolat in 8.septembrie):
sursa: Drum Nou Brasov, 23.noiembrie si 20.decembrie 1944 (fosta si actuala Gazeta de Transilvania)
- - - - - - - - - -
Imagine
Imagine
Imagine
* * *
sursa 3: raportul intern IAR (strict secret) catre Consiliul de Administratie si MAN semnat de catre unul dintre cei "implicati" - Ion Grosu:
sursa: Arhivele Nationale / Directia Judeteana Brasov - Fond IAR Brasov (IV 4)
- - - - - - - - - -
Imagine
Imagine
sursa: Arhivele Nationale / Directia Judeteana Brasov - Fond IAR Brasov (IV 4)
* * *
Intr-o scurta concluzie, ca m-am lungit prea mult, situatia relatata (ceasul pilotului) nu avea cum sa se intample atat vreme cat Grossu-Viziru a plecat de la Caransebes (unde era deja de cca. o luna) in aceasi zi in care trupele sovietice intrau in Brasov.

In spatele acestei nedrepte istorii sta insa o drama! Drama familiei Grossu-Viziru de a pleca din tara odata cu venirea rusilor. Povestea cu ceasul (relatata de mecanicul Mandru care a revenit in tara dupa revolutie si care a murit la scurta vreme dupa) are ceva adevar intr-o alta istorie care poate o sa v-o spun altadata!


Ultima oară modificat de Anonymous pe 27 Apr 2008, 18:29, modificat de 2 ori în total.

Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 24 Apr 2008, 02:29 
Neconectat
Membru Special
Avatar utilizator

Membru din: 25 Ian 2007, 11:27
Mesaje: 3085
Localitate: Bucuresti
Excelente povestiri si documente si munca de arhiva ! Mii de multumiri !
Inclin sa cred ca aceste posturi constituie la randul lor o arhiva si o mare valoare... Asa ceva nu gasim scris in cartile de istorie si nici nu vom gasi vreodata, dar asta e istoria pura, masurata la vremea ei cu ceasuri pure ...

"Nu stiu altii cum sunt", dar eu cand citesc ma cuprinde dorul de vremuri demult apuse si parca as mai citi vreo 20-30 de ore :twisted: ... asa ca povesteste-ne in continuare, ca altcineva nu are cine :)

_________________
the path of the true warrior is peace

Status : every sound is magic ... just listen ...


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 24 Apr 2008, 10:12 
Neconectat

Membru din: 08 Dec 2011, 11:17
Mesaje: 4458
Localitate: Balanesti,capital
Ca popor avem un talent deosebit in a distruge tot ce avem bun :cry: :cry: :cry: :cry:

Acest geniu nu are nici acum recunoasterea pe care o merita .
Este bine ca alti geniali dar doar nascuti la noi (Hermann Oberth) care in mod clar au avut o pozitie de dreapta extrema sunt recunoscuti inca din evul mediu comunist.
Altii cum este si cazul inginerului Viziru ........ :cry: :cry: :cry:
IAR 80 a fost un produs de exceptie care daca ar fi avut norocul unui motor mai bun decat prapaditul Gnome Rhone 14 ar fi eclipsat si Me 109 E ca sa nu mai spun nimic despre Hawker Hurricane .
Avem un talent urias dar din pacate ne lipsesc conducatorii si avem o problema constanta cu animalul vecinului.
Oare de ce cu mici exceptii(Modelism) nu face nimeni nimic (oficial)pentru capodopera IAR?
Am aflat zilele trecute ca productia lui IAR 99 inceteaza iar Craiova devine un simplu atelier de reparatii :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Istoria se repeta si e foarte trist IAR 99 cu un motor mai bun poate fi un avion in clasa cu BaE Hawk,Mig AT,Alenia MB 339 si mult peste Casa C 101,Aero L 159,Yak 130.
Trist :cry: :cry: :cry:
Trebuie sa distrugem tot

Deci Montana este obligat sa continue pe calea aceasta si chiar daca legatura cu orologeria se pierde vorbim despre timp,timpul unui popor care se autodistruge aruncand vinovatia pe sistemul impus de altii,rusi,germani etc. etc. etc.


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 28 Apr 2008, 22:53 
Neconectat

Membru din: 08 Dec 2011, 11:17
Mesaje: 1712
Pentru datele TAG Heuer din primul post am facut un up-date, astazi - 28.aprilie.2008!
Pe cei interesati va invit sa-l parcurgeti in textul istoriei cu pricina!
Am optat pentru aceasta varianta din dorinta de a tine informatiile compacte!


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului:
MesajScris: 29 Apr 2008, 10:26 
Neconectat

Membru din: 08 Dec 2011, 11:17
Mesaje: 4458
Localitate: Balanesti,capital
Incredibil
Heuer in 1942 avea o gama de produse absolut uluitoare
E clar ce dorea IAR.
Oare cine a folosit in Europa aceste ceasuri de bord????
Am inteles ca Fokker (Olanda) a utilizat Heuer dar ei au disparut rapid de pe scena revenind apoi mult dupa razboi
Multumim Montana


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
Afişează mesajele din ultimele:  Sortează după  
Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 14 mesaje ] 

Ora este UTC + 2 [ DST ]


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 4 vizitatori


Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum
Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum
Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum

Căutare după:
Mergi la:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Translation/Traducere: phpBB România