Am placerea sa va prezint
Seiko Marinemaster SBDX001. Sunt foarte putine prezentari pe web in general si nici o prezentare in limba romana, asa ca plonjez direct in text
Este un ceas pentru diveri profesionisti, dar in acelasi timp pentru pasionatii de Seiko, un ceas de referinta alaturi Sumo si Tuna in aceeasi linie Prospex, deosebit prin constructie, look si sentiment atunci cand il porti la mana. Este un ceas greu si la propriu si la figurat, destul de cautat si destul de greu de gasit astazi.
Vine intr-o
cutie ingrijita, din lemn, cartonata si embosata, calitatea fiind specifica gamei din care face parte. Interiorul este captusit cu un material asemanator catifelei, in doua nuante, portocaliu si negru. Cand l-am primit si desfacut prima data am avut surpriza sa fie impachetat in foarte multe tiple de protectie si cu toate ca spatiul interior este generos, forma pernitei nu da voie ceasului sa se "invarta".
In cutie pe langa ceas gasim
cureaua de cauciuc de 20mm specifica doar acestui model, merge foarte bine pe orice model de Seiko diver cu distanta intre anse de 20mm, in special pe Seiko Sumo. Catarama curelei este sablata, asemanatoare cu cea de la Spork sau Monster. Cu toate aceastea este mult mai flexibila, subtire si cu mult mai placuta decat celelalte. Este singurul model de la Seiko din cate stiu care vine cu alternativa la bratara din fabrica, special facuta pentru el. Pernita este din catifea neagra, destul de lunga, dar potrivita pentru forma cutiei. Tot in cutie mai gasim un burete de protectie si peste manualul pentru mecasimul 8L35, alaturi de garantie. Garantie este valabila doar in Japonia.
Ceasul in sine este o
monocarcasa, fara capac spate infiletabil.
Totul se monteaza si se demonteaza prin bezel, respectiv cristal. Se da jos bezelul si cristalul tine loc de capac infiletabil fiind montat pe un inel care la randul lui are un alt inel cu garnituri care tine cristalul in sine. Este chiar usor sa schimbi cristalul Hardlex cu un safir. Nu sunt adeptul safirului. In apa nu ai de ce sa zgari ceasul si daca o faci nu conteaza, este mai important ce poti sa faci cu el. Dar cu siguranta poti sa il lovesti de pietre, metal sau alte obiecte. Fiind un tool-watch si in special la cat costa nu mai conta un safir in plus. Cu toate acestea, cum am spus, se poate upgrada "acasa" cu un safir de la diversi vanzatori din Japonia sau US. Probabil ca nu va fi la fel de water proof dupa, dar daca obrazul subtire cere... Gama SpringDrive de divere are safir pentru ca e spring drive WTF! la cat costa chiar trebuie, chiar si la pachet!
Carcasa este finisata manual cu ajutorul unor polizoare unghiulare, la fel ca in cazul GrandSeiko sau SpringDrive. Are 14 mm inaltime dar ca si la Sumo curbura la baza il face sa il simti ca pe un 10mm lejer. Diametru carcasei este de 42mm fara coronita. Coronita aproape ca respecta diametru. Nu e un ceas mare. In schimb cele 210 grame il impun.
In cazul in care nu va imaginati "cum ar veni" o astfel de constructie, un link
http://www.network54.com/Forum/621198/thread/1251657857/Inside+Seiko pe net va poate edifica. Din acest motiv este putin probabil ca SBDX001 sa ia apa la bord fata de un ceas normal diver care este expus si pe spate la infiltratii, cat si la coronita. De asemenea cu cat sunt mai putine garnituri de suprafata mare, inelare, cu atat mai bine. Garniturile in timp crapa, se fisureaza daca nu sunt "unse" si incet-incet apa isi face loc.
Bezelul este glossy. Este fantastic. Nu credeam ca un bezel glossy poate sa arate atat de bine pe un diver. Are si un aspect practic, reflecta lumina acolo unde este destul de putin iluminat locul si ca atare poti sa citesti corect bezelul, nu doar punctul luminoscent (cursorul). Are 120 de clickuri, si se misca foarte placut si precis, chiar si in apa. Multe bezeluri din experienta in apa nu se mai misca aproape deloc. Si te chinui pana il fixezi cum trebuie. De asemenea nu e nevoie de crestaturi mari in bezel, ca atare si lookul este discret. Bezelul este mult mai sus decat cristalul, protejandu-l de lovituri plane. Bezelul cade exact pe indicatoare, fara joc. Insertia din bezel este o rasina, cifrele nu sunt vopsite pe ea, ci sunt marcate in momentul turnarii / stratificarii. Nu stiu cat de rezistent e la zgarieturi, nu vreau sa aflu. Aflati voi si pentru mine
Trecand la
cadran si indicatoare, pe langa faptul ca sunt mult-mult mai frumoase decat la marci prezente prin gaia si alte "universitati" celebre, sunt fixate si vopsite cu lumibrite manual. Adica e un ceasornicar care se chinuie sa picteze indicatorii si limbile bine in asa fel incat sa nu existe probleme atat in timp cat si cu grosimea stratului de lumibrite totodata si la pozitia absoluta a indecsilor pe cadran. Marind cu o lupa se vede ca nu sunt facuti de masini, dar sunt bine facuti. Mi se pare chiar deosebit acest lucru. Fiecare ceas este unic in felul lui. Am intalnit o groaza de ceasuri cu probleme la aplicarea vopselei luminoscente cat si la pozitionarea indecsilor - paradoxal de masini. Ne punand la socoteala ca pleaca din fabrica fara sa fie inspectate cum trebuie, pentru ca ne bazam pe masini. Indecsi sunt finisati polished. Indicatorul de ora 12 este emblema Marinemaster-ului. Cadranul este negru, pe alocuri inscriptionat cu vopsea alba (sigla, model etc.).
Limbile sunt finisate trapezoidal atat polished cat si brushed cu o precizie de invidiat. Imi pare rau ca pozele nu sunt facute cu aparatul foto, l-am uitat, oricum se simte QC-ul din plin. Alinierea este perfecta. Probabil ca stiti, prin strangere inelele gradate si mecanismul se pot deplasa. Nu acelasi lucru se intampla aici. Totul este aliniat perfect. Ora 12 coincide exact cu limbile, schimbarea datei si bulletul luminos, respectiv inelul gradat.
Geamul pe romaneste sau cristalul este Hardlex. Este un geam mineral durificat. In cazul SBDX001 este acoperit pe ambele parti cu un strat antireflexiv. Ii da o tenta albastruie. Apropo de asta, multi fac confuzia cu safirul in astfel de situatii. Nu safirul este albastru ci stratul acesta. Este adevarat ca safirul descompune altfel lumina, la marginile finisate prismatic, dar in principiu este transparent (cel artificial, prin depunere). Geamul este bombat, cu o curbura mai mare decat la Sumo (SBDC001).
Coronita este nemarcata, nu stiu daca conteaza, pentru mine nu, foarte bine lucrata, avand foarte multe striatii. Infiletarea este fina. Totodata filetul carcasei este parte din carcasa pentru a se elimina infiltratiile sau probleme legate de lovituri. Desi nu are protectie stanga-dreapta fata de carcasa este 40% ingropata in carcasa, ceea ce te scuteste de o forma ciudata carcasei in jurul coronitei. Totusi in timp unii utilizatori mai insensibili atat la a invata cat si a manui au reusit, nu stiu cum, dar au reusit - sa strice filetul carcase la coronita. Evident singura solutie este schimbarea carcasei. Axul coronitei se misca precis, fara joc, este destul de gros. Practic nu ai cum sa-l strici decat daca il smulgi din mecanism sau strici filetul coronitei si/sau carcasei. Caronita chiar nu se manipuleaza sub apa sau cand ceasul este umed si se verifica foarte bine inainte de scufundare. Scuzele dupa nu au sens. Oricum service-ul e departe, de obicei daca nu desfaci ceasul cat se poate de repede mai bine nu il mai desfaci
Mecanismul este si el de top la Seiko. Foloseste un 8L35, automatic, 26 rubine, cu hacking si intoarcere manuala. Rotorul nu are nici un fel de joc sau zgomot ciudat, auzi efectiv incarcarea arcului. Rezerva de mers este de 50 de ore. Eu l-am lasat cel putin 50 si a mers. in pozitie orizontala. Din putinele poze de pe net va recomand pe aceasta:
Este un 9S55 unadjusted, adica asamblat cu piese standard dar nu este "echilibrat" in 2 sau mai multe pozitii. Nu e bai, precizia e de +5 sec/24h, foarte buna, la fel de buna ca si la SBDC001 - 6R15 si suficienta pentru mine. 9S55 este triplu ca si pret in schimb. Echilibrarea complica depanarea/inlocuirea pieselor. Discul de data este metalic finisat brushed, peste fiind desenate cifrele. 8L35 este asamblat manual.
Bratara este lucrata link cu link manual. Fiecare link este format din 4 piese, 2 finisate polished, 2 brushed. calitatea este maxima, chiar si la lupa. Aspectul general al linkului este de monolit cu toate aceastea, piesa de la baza fiind o singura placa. Linkurile sunt legate intre ele prin pini. Standard pentru Spork, Sumo, Monster etc. Chiar si la SpringDrive folosesc tot pini. Ei recomanda schimbarea tuturor pinilor la servisare. Pinii au avantajul ca nu ies asa de usor fara de suruburi. Par mai ieftini dar din experienta bratarile pe surub sunt splendide, dar problematice. Plus ca daca nu ies, suruburile ruginesc sau se blocheaza. In timp la ele se strica capul prin strangeri repetate, chiar daca folosesti unelte bune. La pini e clean totul, pinii sunt foarte ieftini si ii schimbi de cate ori vrei fara sa atingi cu ceva aspectul bratarii. Capetele bratarii sunt solide, pline (e de inteles
).
Nu in ultimul rand
clasp-ul sau
inchizatoarea de la bratara este de top, printre putinele ajustabile la pasi de 1 mm. Fata de extensia de diver care mie unul mi se pare inutila ca oricum nu se potriveste, e prea mare si joaca, este chiar utila. Ajustarea este simpla si sigura. Securizarea clasp-ului se face cu cele 2 butoane laterale cat si cu siguranta metalica peste. Una peste alta incuietoarea e buna la orice model de Seiko cu incuietoare de 18 mm, dar este destul de scumpa si se gaseste foarte greu ca piesa nou-nouta de la Seiko.
In speranta ca nu v-am plictisit degeaba cu romanul de mai sus, va urez sa il aveti si sa va bucurati de el. Si cum impresiile se contureaza cu timpul, va voi tine la curent cu testele:)
O seara excelenta!