Am si eu unul, ramas de la bunicul meu...ceas pe care l-am admirat si mi l-am dorit f.mult de-a lungul copilariei...si nu numai. Deja nu prea mergea cand mi-a ramas mie, iar eu l-am folosit vreo luna, dupa care l-am lasat in asteptare ("pana voi afla vfeun mester de incredere", mi-am zis eu atunci). Saptamanaile trecute mi-am facut curaj si l-am dus la un ceasornicar. Dupa doua zile l-am luat inapoi, mi s-a spus ca nu a trebuit decat curatat si uns. Nu a trebuit inlocuit nimic. Ok. Ii dau omului 54 de lei cat a cerut si plec bucuros. Dar parca ceva nu era cum trebuie, dar nu stiam ce. Si imi dau seama ce: cadranul devenise matuit. Auriul de la cifre isi pierduse stralucirea, la fel si negrul cadranului. Am zis ca poate mi se pare, ca poate o fi sticla, care s-a matuit in timp...desi, totusi, nu mai arata la fel ca acum 2 zile (inainte de ceasornicar). Isi pierduse, pur si simplu, acea stralucire... Vine si a doua surpriza: invart de remontor sa-l incarc si....se misca tot mecanismul in carcasa! Trag de remontor sa reglez ora si...la fel: se misca mecanismul cu totul! In momentul ala mi-am zis ca si daca nu va mai merge ceazul asta, la acel cesasornicar nu ma mai duc! Dupa vreo 2 zile, il desfac. Desfiletez usor surubul corespunzator si extrag remontorul, apoi tot mecanismul iese din carcasa. Si, surpriza: cadranul e plin de ulei. Apuca-te si curata, cu inima cat un purice, uleiul de pe cadran. Evident, cu inima stransa, ca nu cumva sa apas prea tare sau sa indoi limbile. Pana la urma, i-am redat stralucirea si acum parca mi-e drag din nou sa ma uit la el (la ceas). Ii reglez si avansul, zic eu, ca de la ceasornicar, ramanea in urma cu aproape 5 min./zi. Omul mi-a zis, de altfel, ca daca sunt abateri, sa il duc din nou sa il regleze. Da, cum sa nu! Asteapta tu...
Nu am desfacut niciodata un ceas mai mult decat sa ii schimb bateria. Nu ma bag acolo unde nu stiu. Insa mi s-a parut lipsit de riscuri sa desfiletez un capac si apoi sa desfac un surubel pentru remontor. Pntru ca am rabdare si nici nu am 2 maini stangi. Dar mai departe nu merg! Eu, unul, desi nu sunt ceasornicar, n-am mai auzit de cadran uns cu ulei. Ma gandesc ca or fi lacuri speciale de protectie sau alte tratamente, dar ulei?!? Iar de faza cu mecanismul care se roteste in carcasa atunci cand actionezi remontorul...no comment!!!
Acum, va rog sa ma ajutati cu un sfat. Presupunem ca ceasul va functiona, totusi. Nu vreau sa-l las asa, cu mecanismul rotindu-se. Ce e de facut? Ii lipseste vreun inel de fixare, vreun suport pe care nu-l mai avea sau pe care l-a uitat ceasornicarul pe dinafara? Sau poate fi vreo alta problema? Desigur, solutia cea mai buna e sa-l vada un ceasornicar. Dar asta nu stiu cand se va intampla. De ce intreb? Pentru ca, daca mecanismele astea se fixeaza in carcasa cu ajutorul unui sistem/suport/inel si atat, prefer sa-mi cumpar singur piesa si sa o pun la locul ei. Daca-mi spuneti ca e mai complicat de atat...stau cuminte si caut ceasornicar. Va multumesc.
|