Dupa multe ocoluri si timp pierdut revin la subiectul enuntat initial:
Problema marcarii ceasurilor militare germane este departe de a fi elucidata.
Distrugerea arhivelor in timpul razboiului face in prezent foarte greu de inteles sistemul de marcare si semnificatiile lui. O abordare simplista poate porni de la ideea ca marcajele simbolizeaza proprietatea statului asa ca se marca tot ce prezenta riscul "de a fi instrainat". In mare parte aceasta corespunde realitatii. De ex. ceasurile de serviciu (mult ravnite datorita calitatii deosebite: antisoc, impermeabile si frecvent cu carcase din inox) puteau fi cumparate din depozit, situatie in care pe ceas nu se mai poansonau insemnele caracteristice D, DH sau D.U.
Ramane insa neexplicat de ce ceasuri strict militare (Junghans Zeitübertragungsuhr sau cronografele de artilerie Alpina, Minerva sau Lünser) nu au avut niciodata marcaje.
In general marcajul complex (cu vultur, zvastica si insemn de arma +/- numar de serie, denota o piesa de inventar (care nu se putea indeparta de la bord).
Exista si variante simplificate a caror semnificatie nu se cunoaste:
http://mwrforum.net/forums/showthread.php?t=58805Desigur ca existau diferente de la o institutie/ minister la alta
Chiar daca au marcajul complex sunt "ceasuri de serviciu" ptr nevazatorii inclusi in diverse activitati productive. Initialele "RAM" se refera la Reichsarbeitsministerium (Ministerul Muncii al Reichului).
Si de la o epoca la alta la alta se inregistreaza diferente; in epoca "inarmarii discrete" s-au preferat marcaje mai putin belicoase.
In cazul de fata RLM sunt initialele "Reichsluftfahrtsministerium" (Ministerul Navigatiei Aeriene) care ulterior se va reboteze "Luftwaffe"
Ca peste tot exista si marcaje cu semnificatie necunoscuta, aici un ceas integrat unei camere de filmare ptr antrenamentul mitraliorilor de la bordul avioanelor,
sau aici pe un temporizator de 4 minute utilizat la amorsarea obuzelor fumigene. Posibil insa sa fie doar stampila controlului tehnic
Pentru ceasurile care se aflau la purtator (si nu trebuiau neaparat predate la iesirea din serviciu) marcajele erau mult mai simple (aici un ceas de punte al marinei militare)
aici comparatia cu acelasi Alpina in varianta civila
Ceasurile de mana ptr. marina au atat design cat si marcaje asemanatoare:
Ceasurile de aviatie si Wehrmacht au design unitar, singura diferenta o reprezinta marcajele. Aici un ceas pentru personalul de aviatie:
Aici cateva ceasuri ptr Wehrmacht:
Iar in final ceva mai rar intalnit, un ceas ptr administratie:
Scuze ptr. calitatea pozelor si vizionare placuta.