Articol Afisat:

Prima forma de esapament tip “cronometru” a fost construita de Pieere le Roy,intr-o forma simpla in anul 1766.Jhon Arnold a fost un alt mare ceasornicar,care a imbunatatit acest tip de esapament prin folosirea arcului spiral helicoidal. Dar esapamentul “cronometru” se poate spune ca a fost inventat de Thomas Earnshaw in anii 1780, si a ramas aproape neschimbat de-a lungul anilor pina in zilele noastre. Thomas Earnshaw este numit “creatorul cronometrului marin modern”.

In general aranjamentul unui esapament cronometru este:

Iar aranjamentul detentei este:

Ansamblul detentei este compus dintr-un support de care este prins arcul,la capatul arcului este prinsa detenta si arculetul de trecere cu ajutorul unui surub.Detenta se termina cu pipa ,in care este montata paleta de blocare.Pipa se continua cu lamella,iar arculetul de trecere este mai lung putin decit capatul lamelei.
Functionarea acestui tip de esapament se desfasoara dupa cum urmeaza:

Cind balansul ,pe al carui ax este montat platoul mic sic el mare,se roteste in sensul sagetii,paleta de deblocareva agata capatul arculetului de trecere,care fiind sprijinit de lamele,va obliga detenta sa se deplaseze,astfel piatra de blocare prinsa in pipa va debloca dintele “a” al rotii ancora.

Deblocarea dintelui rotii ancora

In acest moment roata ancora va porni miscarea de rotatie,agatind in drum paleta de impuls.

Realizarea impulsului

Detenta revine pe pozitia initiala sub actiunea arcului.
Dup ace impulsul s-a realizat,roata ancora isi va continua miscarea de rotatie pana in momentul in care dintele “b” va fi blocat de paleta de blocare.

Blocarea dintelui “B” de catre piatra de blocare

Balansul va continua miscarea de rotatie in sensul impulsului,va ajunge sa se opreasca si isi va schimba sensul de rotatie.

La revenire,paleta de impuls va trece nestingherita de arculetul de trecere,aceste fiind foarte moale-in general din foita de aur de 9 K.

Revenirea balansului

Si astfel ciclul se reia.

De observat ca la acest tip de esapament impulsul se realizeaza doar intr-un singur sens,fiind considerat cel mai précis esapament,deoarece interferenta dintre balans,roata ancora si piatra de impuls are perioada cea mai scurta,si deci frecarile inerente sunt cele mai mici,spre deosebire de celelalte tipuri de esapamente.

Posteaza un Comentariu