Ceasornicar.ro

Totul despre ceasuri !
Acum este 18 Apr 2024, 06:41

Ora este UTC + 2 [ DST ]


Reguli forum


In aceasta arie se pun intrebari, probleme, exclusiv adresate ceasornicarului. Pentru sfaturi cu privire la cumpararea unor ceasuri postati in sectiunea dedicata!



Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 143 mesaje ]  Du-te la pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Următorul
Autor Mesaj
 Subiectul mesajului: Uleiuri de ceas
MesajScris: 18 Ian 2009, 19:30 
Neconectat
Forum Owner
Avatar utilizator

Membru din: 01 Ian 1970, 03:00
Mesaje: 12141
Localitate: ARAD
Pentru ca cineva ma intreba despre uleiuri intr-un alt topic,am decis sa scriu o mica dizertatie legata de proprietatile si scopul uleiurilor.


Ungerea pivotilor sau a partilor care au frictiune intr-un ceas trebuie acceptata ca atare si nu cred ca intra in discutie.De aici s-ar trage concluzia ca nu sunt necesare alte discutii pe aceasta tema.
Dar dezvoltarea uleiurilor si lubrifierea in general ,este de fapt o bransa de sine statatoare-Tribologia.
La baza ungerii unui ceas sta idea ca ceasul este o “masinarie” total diferita de alte “masinarii”,si lucreaza in conditii cu totul deosebite.Facind o paralela,trebuie sa ne gindim ca in timp ce la majoritatea masinilor partile in miscare lucreaza in bai de ulei,sau cu ulei sub presiune adus la locul frecarii,sau in cel mai rau caz cu depozite f.mari de lubrifianti,la un ceas este imposibil acest lucru,cantitatea de ulei folosita este infima,iar depozitul de ulei minuscul,in conditiile in care acesta lucreaza 24 din 24 de ore,7 zile pe saptamana,365 de zile pe an,an de an,la parametri de precizie de 99,997%.

Obiectul lubrifierii este de a controla ,sau a diminua cit mai mult frecarea.

Praful-este cel mai mare inamic al ceasului.Particulele de praf,in combinatie cu uleiul,devine o pasta abraziva,care duce inevitabil la distrugerea lagarelor si a pivotilor-a partilor in miscare in general.Patrunderea prafului poate fi incetinita,adusa la minim,dar din pacate nu poate fi exclusa,atita timp cit un ceas “respira”,adica la cald se dilata iar la rece se contracta.
Proprietatile uleiului-odata stabilit faptul ca pivotii si lagarele trebuiesc unse,urmatoarea problema este ce uleiuri folosim.In principiu pentru fiecare piesa in miscare trebuie folosit uleiul care este cel mai potrivit acelui tip de frecare.Intr-un ceas ,la o roata care se misca incet,si are aplicata o forta mai mare de rotatie, poate fi folosit un ulei mai gros,fata de o roata care se misca mai repede dar nu are forta motoare la fel mare.Citeva proprietati de care trebuie tinut seama la alegerea uleiului am sa le expun mai jos.

Viscozitate-Viscozitatea este o proprietate a unui fluid pe care generic o traducem prin “grosime” sau “subtirime”.
Coeficientul de viscozitate este definit ca fiind forta necesara de a trage o placa plata prin acel fluid in conditii specifice.O alta metoda de masurare a viscozitatii este stabilirea timpului necesar unui fluid de a trece printr-o orificiu de o dimensiune prestabilita.Unitatea de masura a viscozitatii este “Centistoke”ul,prescurtat “cts”.Cu cit mai mica valoarea “cts” cu atit mai fluid este uleiul.Ex:

30 cts-foarte fluid
180 cts-viscozitate mare-ulei mai gros

Pe de alta parte cu cit este mai gros un ulei cu atit este mai mare rezistenta opusa de acesta la pornirea obiectelor in miscare.

Plaja de temperatura-Un alt element ce trebuie luat in considerare atunci cind ungem un ceas este plaja de temperature la care este expus acesta,avind in vedere faptul ca uleiurile isi schimba viscozitatea in functie de temperatura,devenind mai fluid la temperaturi ridicate si mai gros odata cu scaderea temperaturii.Si nu este un element de neglijat atita timp cit o trecere de la 20C la 30 C in general injumatateste viscozitatea uleiului.Pentru un ceas folosit in conditii normale,o plaja asiguratorie de temperature care trebuie luata in calcul este de la -10C la +40C.Pentru alte instrumente-ceasuri de bord de avion sau altele,o plaja asiguratorie ar fi de la -40Cla +80C,si trebuie luat in calcul inclusiv faptul ca aceste schimbari de temperature pot fi bruste.

Stabilitatea-Aceasta este proprietatea unui ulei de a-si mentine calitatile-viscozitatea-pe o perioada cit mai lunga de timp.Uleiurile cu continut mare de grasimi,tind sa se “gumeze” in timp,si in consecinta sa mareasca frecarea.Acest lucru se datoreaza oxidarii uleiului in timp,si care schimba compozitia acestuia.In f.multe ceasuri se va vedea la lagare o substanta negricioasa,greu de desprins de pe lagar.Acesta este un ulei oxidat.

Imprastierea,sau intinderea-cind uleiul este depus pe un lagar,este de presupus ca acesta sa ramina acolo.Din pacate acesta are tendinta de a se imprastia pe suprafetele inconjuratoare datorita “capilaritatii”-o proprietate a fluidelor.Acest lucru este impiedicat prin adaugarea de substante in continutul uleiului,cit si prin tratarea suprafetelor pe care acesta este depus cu o solutie Epilame.Deasemenea forma bucselor unde se depune uleiul ajuta la pastrarea acestuia in locul necesar.
Cred ca fiecare a vazut un ceas care are imprastiat uleiul pe toate suprafetele,sau un spiral lipit de ulei.Acest lucru se datoreaza odata cantitatii prea mari de ulei depusa,cit si proastei calitati a uleiului folosit..

Tipuri de uleiuri:in principiu sunt 3 tipuri de uleiuri-mineral,vegetal si animal.
Uleiul mineral este derivat din produse petroliere,si datorita slabelor calitati antiimprstiere,nu este foarte recomandat in ceasuri.S-a determinat ca uleiurile vegetale si animale poseda calitatile necesare folosirii lor in ceasuri.
Dar nu am mentionat al patrulea tip de uleiuri,care din fericire la aceasta data sunt disponibile-Uleiurile sintetice,care sunt cele mai folosite in acest moment,si au compozitii adaptate fiecarui scop.

Ca o concluzie,cind alegem un ulei trebuie sa tinem seama de urmatoarele elemente:

-viscozitate
-pastrarea in timp a calitatii uleiului
-temperatura mica de solidificare
-sa nu se intinda pe suprafetele adiacente
-sa nu oxideze,sau sa-si schimbe proprietatile in contact cu suprafetele adiacente
-sa nu creeze depozite daunatoare in combinatie cu solutiile de curatat ceasul

Un factor important al deteriorarii uleiului este prezenta rezidurilor substantelor de curatat ceasul.Benzinele,sau derivatele din petrol contin oleofine care se depoziteaza pe suprafetele curatate dupa uscare,si deterioreaza calitatea uleiului.Deci curatarea ceasului cu benzina usoara cu peria,si suflarea ceasului pentru uscare,duce la depunerea de substante reziduale,care trebuiesc indepartate.

Dupa acest scurt rezumat al ungerii,si al calitatilor ce trebuiesc indeplinite de un ulei intr-un anumit scop,ramane totusi intrebarea:Ce ulei folosim la ungerea ceasurilor????

Si raspunsul este simplu si banal:Uleiuri speciale pentru ceasuri!!!!
Nicidecum ulei de arma,de masina de tuns,de masina de cusut sau alte asemenea absurditati.
Aceste uleiuri sunt dedicate,sunt pe viscozitati,si trebuie atent alese in functie de tipul de frecare existent.
Mai jos am sad au citeva viscozitati a citorva uleiuri:

941-105cts-sintetic
8000-280cts-mineral
9010-150cts-sintetic
9034-60cts-sintetic
D1-32cts-mineral
D3-193 cts-mineral
D5-1200cts-mineral


Toate drepturile rezervate.

_________________
Imagine
Ceasornicar,FBHI
Before you judge me, make sure you're perfect.
Good people get tired of being good to ungrateful people


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului: Re: Uleiuri de ceas
MesajScris: 18 Ian 2009, 19:44 
Neconectat
Avatar utilizator

Membru din: 26 Mai 2008, 12:10
Mesaje: 8504
Localitate: Bucuresti
Multumim. :)

_________________
AR1070-56E


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului: Re: Uleiuri de ceas
MesajScris: 18 Ian 2009, 21:23 
Neconectat

Membru din: 08 Dec 2011, 11:17
Mesaje: 4458
Localitate: Balanesti,capital
Foarte clar
Multumim


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului: Re: Uleiuri de ceas
MesajScris: 18 Ian 2009, 22:45 
Neconectat
Membru Special
Avatar utilizator

Membru din: 01 Apr 2008, 13:15
Mesaje: 1718
Localitate: Iasi
care uleiuri sunt mai bune? cele sintetice sau cele minerale?
uleiurile de mai sus sunt moebius dar sunt si altele cel putin la fel de bune?

_________________
Imagine


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului: Re: Uleiuri de ceas
MesajScris: 18 Ian 2009, 22:59 
Neconectat
Avatar utilizator

Membru din: 04 Iul 2008, 17:47
Mesaje: 1939
Localitate: Baia Mare
Multumim. Parte din ce-mi doream.

Daca acest lucru imi este permis, as face niste completari/corectii.
In facultate m-a chinuit profesoara de Mecanica Fluidelor, de am retinut diferentele intre vascozitatea dinamica si viscozitatea cinematica. Iar cel ce a pus la punct dinamica fluidelor a fost George Stokes. Deci unitatea de masura in sistemul international ii poarta numele, Stokes. CentiStokes este o subdiviziune a aceste marimi, iar prescurtat se scrie cSt.

Iar la eventuale completari: pe langa numeroasele criterii enumerate si explicate foarte bine de dumneavoastra ar mai fi si onctuozitatea fluidelor lubrefiante (in cazul nostru, al uleiului de gresare). Aceasta este o calitate a lubrefiantilor de a forma o pelicula rezistenta impiedicand contactul direct intre cele doua suprafete, eliminandu-se in acest fel frecarea uscata a suprafetelor. Acum probabil ca datorita fortelor reduse din angrenaje aceasta calitate este mai putin elocventa in cazul mecanismelor de ceasornic.
Totodata am rugamintea de a lua prezentul mesaj sub forma de erata sau completare.

_________________
Авиатор•Аврора•Адмиральские•Амфибия•Буран•Волна•Восток•Заря•Кировские•Командирские•Луч•Маяк•Молния•
Москва•Океан•Победа•Полёт•Ракета•Родина•Россия•Сатурн•Сигнал•Слава•Спортивные•Спутник
•Стрела•Хрусталь•Чайка•Штурманские


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului: Re: Uleiuri de ceas
MesajScris: 18 Ian 2009, 23:12 
Neconectat
Avatar utilizator

Membru din: 29 Iun 2008, 16:23
Mesaje: 1564
Localitate: Bucuresti
Felicitari Dl. Claudiu...
Dl. prof.dr. ing. Dan Pavelescu ,fostul sef al Catedrei de Organe de Masini din Politehnica Bucuresti si cel care a introdus Tribologia curs in anul V prin 1978 cred ca ar fi fost fericit acuma citind postul dvs.

_________________
Homo suus fortuna faber est.


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului: Re: Uleiuri de ceas
MesajScris: 19 Ian 2009, 19:09 
Neconectat
Forum Owner
Avatar utilizator

Membru din: 01 Ian 1970, 03:00
Mesaje: 12141
Localitate: ARAD
Pentru Razvy

da ,ai dreptate si scuzati lipsa "e"-ului si inversarea .Graba,si dorinta de a scrie! :mrgreen:

iar despre ceea ce ai mentionat vis-a-vis de uleiuri,este pe undeva o alta discutie,intrind aici in tipurile de lubrefiere:hidrodinamica,mixta,sau de contact.Tipul de lubrefiere in ceasuri este "de contact" si nu am vrut sa mai incarc inutil postul,desenind si diagrama lui Stibeck cu explicatiile de rigoare,formarea stratului de lubrifiere etc! :wink:

_________________
Imagine
Ceasornicar,FBHI
Before you judge me, make sure you're perfect.
Good people get tired of being good to ungrateful people


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului: Re: Uleiuri de ceas
MesajScris: 19 Ian 2009, 19:10 
Neconectat
Forum Owner
Avatar utilizator

Membru din: 01 Ian 1970, 03:00
Mesaje: 12141
Localitate: ARAD
In principiu prefer uleiurile sintetice.

_________________
Imagine
Ceasornicar,FBHI
Before you judge me, make sure you're perfect.
Good people get tired of being good to ungrateful people


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului: Re: Uleiuri de ceas
MesajScris: 19 Ian 2009, 23:45 
Neconectat
Avatar utilizator

Membru din: 04 Iul 2008, 17:47
Mesaje: 1939
Localitate: Baia Mare
Dar de uleiurile Novostar ce ne puteti spune? Am observat ca au gama diversificata. Reprezinta o alternativa la Moebius? Au preturi accesibile, sunt swiss made.

_________________
Авиатор•Аврора•Адмиральские•Амфибия•Буран•Волна•Восток•Заря•Кировские•Командирские•Луч•Маяк•Молния•
Москва•Океан•Победа•Полёт•Ракета•Родина•Россия•Сатурн•Сигнал•Слава•Спортивные•Спутник
•Стрела•Хрусталь•Чайка•Штурманские


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului: Re: Uleiuri de ceas
MesajScris: 19 Ian 2009, 23:47 
Neconectat
Membru Special
Avatar utilizator

Membru din: 26 Mar 2007, 14:44
Mesaje: 1031
Localitate: Constanta.
Doar asa sa se stie , Claudiu a amintit si despre capilaritate.
http://ro.wikipedia.org/wiki/Capilaritate
Multumim Claudiu!

_________________
SATELLITE WAVE


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului: Re: Uleiuri de ceas
MesajScris: 20 Ian 2009, 19:41 
Neconectat
Forum Owner
Avatar utilizator

Membru din: 01 Ian 1970, 03:00
Mesaje: 12141
Localitate: ARAD
de-a lungul timpului am folosit multe tipuri si marci de uleiuri,dar in permanenta am incercat sa folosesc cele mai de calitate uleiuri,si nu din "snobism" ci pentru ca asa am considerat eu mai bine.Inclusiv pe vremea Raposatului,am folosit uleiuri Dr.Tillwivh-best of the best pe acea vreme-iar cind am avut acces la altele mai bune le-am achizitionat.Uleiurile din gama pomenita de tine Razvy nu le-am folosit si nu pot sa-ti dau amanunte despre ele.Cum se comporta ele in timp,numai daca urmaresti ceasurile unse cu el,timp de ani de zile ,vei sti.De aceea folosesc gama Moebius,pentru ca la ora actuala sun gama de virf,si ofera o varietate f.mare de tipuri.

_________________
Imagine
Ceasornicar,FBHI
Before you judge me, make sure you're perfect.
Good people get tired of being good to ungrateful people


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului: Re: Uleiuri de ceas
MesajScris: 20 Ian 2009, 21:50 
Neconectat
Avatar utilizator

Membru din: 04 Iul 2008, 17:47
Mesaje: 1939
Localitate: Baia Mare
Multumesc. As mai avea o nelamurire: in cazul ceasurilor ce stau frumos asezate in cutie, nefiind folosite decat ocazional, care ar fi comportamentul uleiului? Perioada dintre 2 service-ari in conditii normale ar fi aceiasi?

_________________
Авиатор•Аврора•Адмиральские•Амфибия•Буран•Волна•Восток•Заря•Кировские•Командирские•Луч•Маяк•Молния•
Москва•Океан•Победа•Полёт•Ракета•Родина•Россия•Сатурн•Сигнал•Слава•Спортивные•Спутник
•Стрела•Хрусталь•Чайка•Штурманские


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului: Re: Uleiuri de ceas
MesajScris: 21 Ian 2009, 19:27 
Neconectat
Forum Owner
Avatar utilizator

Membru din: 01 Ian 1970, 03:00
Mesaje: 12141
Localitate: ARAD
Da,perioada este aceeasi,datorita proprietatilor uleiului de a se oxida etc.

_________________
Imagine
Ceasornicar,FBHI
Before you judge me, make sure you're perfect.
Good people get tired of being good to ungrateful people


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului: Re: Uleiuri de ceas
MesajScris: 25 Feb 2009, 13:14 
Neconectat
Avatar utilizator

Membru din: 11 Iun 2008, 15:45
Mesaje: 2622
Localitate: Banat
link foarte util

_________________
Spuma asta-nveninata, asta plebe, ast gunoi,
S-ajunga-a fi stapana si pe tara si pe noi.
Ideea de Dumnezeu este o noţiune fundamentală fără de care ştiinţa cade în absurd.
N. Paulescu
Imagine


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
 Subiectul mesajului: Re: Uleiuri de ceas
MesajScris: 29 Mar 2009, 20:31 
Neconectat
Avatar utilizator

Membru din: 04 Oct 2008, 15:37
Mesaje: 112
Localitate: Slobozia
Am si eu o intrebare:

La un ceas cu mecanism ETA 2824-2 , La cat timp trebuie uns cu ulei / uleiuri Moebius (sau alt ulei de calitate) Pentru a obtine o performanta si o durata de viata MAXIMA. ??


Sus
 Profil  
Răspuns cu citat  
Afişează mesajele din ultimele:  Sortează după  
Scrie un subiect nou Răspunde la subiect  [ 143 mesaje ]  Du-te la pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Următorul

Ora este UTC + 2 [ DST ]


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 15 vizitatori


Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum
Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum
Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum

Căutare după:
Mergi la:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Translation/Traducere: phpBB România